Cara Membersihkan Harta Haram

Cara Membersihkan Harta Haram | FatwaMalaysia's ok? Masih ramai yang tidak tahu cara untuk membersihkan harta yang haram, semoga perkongsian kali ini bermanfaat.

Isu Cara Membersihkan Harta Haram :

Bagaimanakah wang dari sumber haram  dapat diinfaqkan? Siapakah yang boleh menerima wang tersebut?

PENJELASAN:

Wang yang diperoleh secara haram boleh dibahagikan kepada dua kategori, dan kaedah pembersihan juga adalah berbeza, iaitu:

1) Harta haram yang diperolehi tanpa kerelaan pemiliknya

Contoh harta haram dalam kategori ini ialah hasil curian, rompakan, rampasan, pengkhianatan dan penipuan dalam perniagaan. Perolehan harta melalui jalan-jalan tersebut adalah tidak diiktiraf oleh syarak, justeru pemilikannya terhadap harta tersebut adalah tidak sah.

Kaedah mengendalikan pengurusan harta haram dalam kategori ini ialah dengan menyerahkannya kembali kepada pemilik asal. Ia adalah kaedah yang diarahkan oleh syarak dan disepakati oleh fuqaha.

Antara dalil kewajipan menyerahkan kembali harta tersebut kepada pemiliknya ialah:

منْ كَانَتْ لَهُ مَظْلَمَةٌ لِأَخِيهِ مِنْ عِرْضِهِ أَوْ شَيْءٍ، فَلْيَتَحَلَّلْهُ مِنْهُ اليَوْمَ، قَبْلَ أَنْ لاَ يَكُونَ دِينَارٌ وَلاَ دِرْهَمٌ
Maksudnya: “Sesiapa yang mempunyai sebarang kezaliman terhadap saudaranya pada maruahnya atau sesuatu, maka hendaklah meminta halal daripadanya pada hari ini, sebelum datang hari yang tiada guna lagi dinar dan dirham” (al-Bukhārī, Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, 1422H, Dār Ṭawq al-Najāh, 3:129 (No: 2449).

Kewajipan menyerahkan kembali harta haram kepada pemiliknya dalam kategori ini adalah disepakati oleh ulama. Ini sebagaimana nukilan ijmak oleh sebahagian fuqaha.

Ibn Qudāmah menyatakan, “Sesiapa merampas sesuatu, maka dia wajib memulangkannya balik selagi mana ia masih kekal, tanpa ada khilaf yang kami ketahui” (Ibn Qudāmah, Al-Mughnī, 1388H, 5:177.).

2) Harta haram yang diperolehi dengan kerelaan pemiliknya.

Contoh harta haram yang diperoleh dengan kerelaan pemiliknya, ialah harta yang diperoleh melalui aktiviti perjudian, perniagaan haram, pelacuran dan seumpamanya.

Harta haram tersebut hendaklah disalurkan kepada mana-mana saluran berikut:

1) Disalurkan kepada maslahah umum.

Pembersihan harta haram dengan cara menyalurkan kepada maslahah umum disebut oleh ramai fuqaha. Antaranya Imam al-Ghazālī menyebut, “Manakala jika harta haram itu dimiliki oleh pemilik yang dia tidak ketahui dan tidak mampu untuk mengetahuinya, maka hendaklah diserahkan kepada maslahah umum orang Islam seperti pembinaan jambatan, kubu, masjid, kemaslahatan jalan ke Makkah, dan lain-lain yang dikongsi bersama penggunaannya oleh orang-orang Islam” (al-Nawawī, Al-Majmūʿ Sharḥ al-Muhadhdhab, 9:351).

Ia juga dinisbahkan kepada pandangan majoriti ulama sebagaimana Ibn Taimiyyah menyebut, “Jika harta-harta diambil tanpa hak dan tidak dapat dikembalikan kepada pemilik-pemiliknya seperti kebanyakan harta-harta pemerintah, maka membantu dalam menyerahkan harta tersebut kepada maslahah orang Islam seperti pembinaan kubu, pembiayaan tentera dan seumpamanya adalah termasuk dalam membantu dalam kebaikan dan taqwa. Ini adalah pandangan majoriti ulama seperti Mālik, Abū Ḥanīfah, dan Ahmad. Ia juga dinukilkan dari beberapa orang sahabat, dan hujah-hujah syarak menyokongnya (Ibn Taymiyyah, Al-Siyāsah al-Sharʿiyyah, 1418H, 40).

2) Disalurkan kepada sedekah, iaitu disalurkan kepada golongan fakir dan miskin.

Cara kedua mengendalikan urusan pembersihan harta haram ialah dengan cara menyalurkan dalam bentuk sedekah. Kaedah ini dinukilkan dari ramai salaf dan ulama, antaranya:

عَنْ مَالِكِ بْنِ دِينَارٍ قَالَ : قَالَ رَجُلٌ لِعَطَاءِ بْنِ أَبِي رَبَاحٍ : رَجُلٌ أَصَابَ مَالًا مِنْ حَرَامٍ , قَالَ : لِيَرُدَّهُ عَلَى أَهْلِهِ , فَإِنْ لَمْ يَعْرِفْ أَهْلَهُ فَلْيَتَصَدَّقْ بِهِ , وَلَا أَدْرِي يُنْجِيهِ ذَلِكَ مِنْ إثْمِه
Dari Mālik ibn Dīnār, katanya bahawa ʿAṭā’ ibn Abī Rabāh ditanya oleh seorang lelaki tentang seseorang yang memperoleh harta daripada suatu yang haram, lalu jawabnya “Hendaklah dia kembalikan kepada tuannya, dan jika tidak mengetahui tuannya hendaklah dia bersedekah dengannya. Dan aku tidak tahu adakah tindakan itu menyelamatkannya daripada dosanya atau tidak” (Ibn Abī Shaybah, al-Muṣannaf, 1409H, 4:561 (no: 23133).
Malahan sebahagian ulama berpendapat hanya saluran sedekah sahaja yang boleh digunakan dalam menyalurkan harta haram sebagaimana tulisan Al-Tawātī yang menukilkan pandangan mazhab Maliki dengan katanya, “Jalan penyelesaian hartanya jika tidak dapat dikembalikan kepada pemiliknya ialah saluran sedekah kepada fakir, dan tiada saluran lain” (Al-Tawātī, Marjiʿ al-Mushkilāt, 107).

Wallahu A’lam. | sumber

0 comment... add one now

Jika Terdapat sebarang persoalan, Sila komen :)