Niat Mandi Wajib | Arab dan Rumi Serta Maksud

Niat Mandi Wajib
Cara Niat Mandi Wajib dalam Arab dan Rumi Serta Maksud ok? Berikut adalah cara mandi dan sertakan niat mandi wajib. Adapun mandi wajib haruslah mengikut tertib supaya sempurna.

Tertib Mandi Wajib
kewajiban mandi wajib dari semua yang telah
tersebut adalah :
1. Niat.
2. Menghilangkan Najis.
3. Meratakan air keseluruh badan dengan
cara menyiramkannya.
( Kitab Bidayatul Hidayah | Al Imam Abu Hamid Muhammad bin Muhammad Al Ghazali)

Niat Mandi Wajib
Nawaitul ghusla liraf’il hadatsil akbari
janabati fardlal lillaahi ta’aalaa 
Artinya: Sengaja aku mandi wajib untuk
menghilangkan hadas besar dan mandi wajib

kerana Allah Ta’ala


niat-mandi-wajib


Cara Mandi Wajib
Mula-mula ia membasuh kedua belah tangan tiga kali, kemudian beristinja’ dan menghilangkan segala macam kenajisan yang ada pada badan, kalau memang ada. Sesudah itu, barulah ia berwudhu’ kerana mahu bersembahyang, sebagaimana yang telah kita huraikan sebelum ini, kecuali membasuh kedua belah kaki, maka hendaklah ia menangguhkannya dahulu.

Kemudian mulalah ia menyirami badan dengan air, bermula dari kepala, kemudian bahagian kanan, kemudian bahagian kiri pula.

Selesai menyirami air, ia pun menggosok bahagian hadapan dari badan, kemudian bahagian belakang pula. Dan hendaklah ia menyela-nyela rambut yang di atas kepala, begitu juga dengan janggut, supaya air itu sampai ke pangkal tempat tumbuhnya rambut-rambut itu, samada rambut-rambut itu lebat mahupun tipis.

Seorang perempuan yang mandi wajib tidak perlu menghuraikan siputnya, kecuali kalau ia bimbang air tidak akan sampai ke celah-celah rambut, dan hendaklah ia memelihara pula lipatan badannya (agar air dapat meratai seluruh badannya).

Mandi itu menjadi wajib dengan empat perkara:-.

1. Kerana keluar air mani.
2. Kerana persetubuhan.
3. Kerana haidh.
4. Kerana nifas.

Selain dari mandi-mandi tersebut di atas itu adalah sunnat hukumnya, seperti mandi kerana dua hari Raya, kerana hadir sembahyang Juma’at, kerana berihram, kerana wuquf di Arafah, kerana masuk negeri Makkah dan bagi orang yang memandikan orang mati. sumber Kitab Rahsia Bersuci

0 comment... add one now

Jika Terdapat sebarang persoalan, Sila komen :)