Semakan Status Terkini Indeks Pencemaran Udara (IPU) Malaysia

Semak Status Terkini Indeks Pencemaran Udara (IPU) Malaysia | Untuk menilai tahap pencemaran udara atau jerebu perlu dinilai berdasarkan Indeks Pencemaran Udara (IPU) / Air Pollutant Index (API) yang dikeluarkan oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS) Malaysia. Semakin besar nilai bacaan IPU, semakin tinggi tahap pencemaran udara atau jerebu. Indeks yang serupa dikenali dengan nama Pollutant Standards Index (PSI) di negara-negara lain seperti Singapura.

Semakan Bacaan IPU Secara Online
Anda boleh menyemak secara online bacaan IPU (atau dalam bahasa mudahnya indeks jerebu) masa-sebenar (real-time) di lokasi atau kawasan berhampiran anda di bawah. Jika kawasan anda tiada pada senarai, sila navigate ke kawasan anda menggunakan peta interaktif yang disediakan.
Warna pada bacaan merujuk kepada klasifikasi tahap IPU. Untuk mengetahui kesan pencemaran udara terhadap kesihatan manusia, padankan warna pada bacaan dengan jadual implikasi kesihatan di hujung post ini.
Sila rujuk Panduan Memilih Topeng Jerebu untuk memilih topeng perlindungan yang sesuai semasa jerebu.
Untuk melihat perincian dan graf perubahan bacaan IPU sesuatu kawasan (berdasarkan stesen pemantauan kualiti udara terdekat), klik pada bacaan IPU untuk kawasan tersebut. Jika anda layari internet dari luar Malaysia, untuk semak bacaan IPU Malaysia klik pada pautan ini http://aqicn.org/?city=all#Malaysia


Semakan Status Terkini Indeks Pencemaran Udara (IPU) Malaysia

0 comment... add one now

Jika Terdapat sebarang persoalan, Sila komen :)